شرکت مدیران خودرو، از تاریخ 27 اردیبهشت 1401 و همزمان با آغاز فروش فوق العاده امویام از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو، برای نخستینبار قیمت نهایی X55 PRO را نیز اعلام کرده است. امویام ایکس 55 پرو، همانند سابق، در دو نسخه «اکسلنت» و «اکسلنت اسپرت» عرضه میشود که قیمت هر کدام، به صورت زیر است:
- قیمت X55 پرو اکسلنت: 905 میلیون تومان
- قیمت X55 پرو اکسلنت اسپرت: 925 میلیون تومان
ایکس 55 پرو به ایران آمد
برکسی پوشیده نیست که چری از سال 1400 تصمیم گرفته بود که تمام اعضای خانوادهاش را در بازار ایران، نونوار کند. آمدن امویام 315 پلاس، اولین گام چری بود ولی در ادامه، شاهد مدلهای جدید دیگری نیز بودیم؛ از X22 پرو و همچنین فونیکس تیگو7 پرو بگیرید تا فونیکس تیگو8 پرو و حتی آریزو5 جدید، ازجمله محصولاتی هستند که تولیدشان در کشورمان، شروع شده است.
اما در این میان، کسی به فکر بهروزرسانی امویام X55 نبود چراکه این کراساور کوچک اما بسیار گرانقیمت، هنوز هم جزو محصولات نسبتا جدید محسوب میشود. ولی ظاهرا در برنامه بلندمدت چری، تولید فیسلیفت X55 هم درنظر گرفته شده است. در سال 1401 باید منتظر آمدن ام وی ام X55 PRO باشیم که همان X55 است ولی با تغییرات مهم ظاهری و فنی.
دومین فیس لیفت X55 برای ایران
اگر از هواداران خودروهای چینی باشید، حتما به یاد دارید که مدیران خودرو از اواخر پاییز 1398، فروش امویام X55 را برای اولینبار در ایران، آغاز کرد. قبل از هر چیز، باید این نکته را بگوییم که امویام X55 در بازار چین با نام اختصاصی چری تیگو 5x شناخته میشود. البته مشتریان بازار آمریکای جنوبی، روسیه و برخی کشورهای اروپای شرقی، این خودرو را با نام چری تیگو 4 هم میشناسند.
امویام X55 که متولد 2017 است، اولین فیسلیفت خود را در سال 2020 تجربه کرده و از اواسط تابستان 1399 نیز در اختیار مشتریان چینی، قرار گرفته است. اما آن نسخهای که مدیران خودرو برای بازار ایران درنظر گرفته، فیسلیفت دوم این خودروست که در سال 2021 معرفی شده.
ویژگی X55 پرو در نمای ظاهری
ظاهرا طراحان چری، قصد انجام تغییراتی اساسی در این فیس لیفت نداشتهاند چراکه جزییات مهم ظاهری خودرو، فرقی با گذشته ندارند. اما در این میان، چری، یکسری تغییرات جزیی انجام داده که نمیتوان از آنها صرف نظر کرد.
در کنار رینگهای جدید، تغییر گرافیک چراغهای جلو، تغییر سپر خودرو و همچنین تغییر ورودی هوای سپر، مهمترین اتفاقی که در چهره فیس لیفت امویام X55 پرو رخ داده، جلوپنجره جدید این خودروست؛ جلوپنجرهای که برخلاف گذشته، از نوع لانه زنبوری نیست و مانند سایر مدلهای 2021 چری، اصطلاحا از نوع جلوپنجره کهکشانی بوده و حالا شکل و شمایل مدرنتری نسبت به قبل، دارد.
در قسمت عقبی X55 PRO نیز تنها ویژگی بارزی که به چشم میخورد، خط کرومی جدیدی است که مابین چراغهای عقب اضافه شده اما به درون چراغها نرفته است. در نمای بیرونی این خودرو، دیگر دنبال تغییری نباشید چون گفتنیها را گفتیم؛ حالا بیایید سری به کابین جدید X55 پرو بزنیم؛ کابینی که هیچ چیز آن، دیگر شبیه کابین X55 قدیمی مدیران خودرو نیست.
ویژگی X55 پرو در نمای داخلی
چری برای کابین X55 جدید، از فرمان دیکات استفاده کرده و نمایشگر صفحه کیلومتر را هم بزرگتر کرده و به 7.5 اینچ رسانده است. البته در بازار چین، این صفحه کیلومتر فقط مختص تیپهای گرانتر تیگو 5x است و تیپهای ارزانترش هنوز هم از صفحه کیلومتر آنالوگی بهره میبرند. ولی خوشبختانه در نسخه مونتاژی بازار ایران، صفحه کیلومتر دیجیتالی وجود دارد.
رودریها و شکل صندلیها نیز کاملا تغییر کرده است. مانیتور 10.2 اینچی خودرو نیز که قبلا درون داشبورد بود، حالا از داشبورد جدا شده و همانند خودروهای اروپایی، در بالای داشبورد، جاخوش کرده است.
مشخصات فنی ام وی ام X55 پرو
امویام X55 جدید، از همان موتور 1.5 لیتری سابقش استفاده میکند که برای بازار چین، در دو مدل (تنفس طبیعی و توربوشارژ) قابل سفارش است. موتور تنفس طبیعی آن که با موتور چری آریزو5 خودمان یکسان است و میتوان آنرا با گیربکس 5 دنده دستی یا گیربکس CVT با 9 دنده مجازی سفارش داد، قدرتی در حدود 116 اسب بخار و گشتاوری در حدود 143 نیوتن متر دارد.
اما ام وی ام X55 PRO با موتور توربوشارژش به ایران آمده که دقیقا همان موتور 1.5 لیتری امویام X55 معمولی است ولی با این تفاوت که بهبودهای صورت گرفته روی آن باعث افزایش نسبی قدرت و گشتاور تولیدی بصورت زیر شده است:
- افزایش قدرت از 147 به 156 اسببخار
- افزایش گشتاور از 210 به 230 نیوتنمتر
تغییر بسیار مهم دیگری که در مشخصات فنی ام وی ام X55 پرو رخ داده، حذف گیربکس 6 دنده دوکلاچه از روی آن و استفاده از گیربکس CVT جدیدی است که امکان تعویض دنده مصنوعی 9 حالته را دارد.
یادتان هست که مدیران خودرو از این موتور و این گیربکس، روی چه خودروهای دیگری استفاده کرده بود؟ اگر یادتان نیست، اجازه دهید تا یکبار دیگر یادآوری کنیم: چری آریزو 6، چری آریزو 5 تیپ IE و امویام X33S توربو ازجمله محصولات دیگر مدیران خودرو بودند که دقیقا از همین ترکیب موتور و گیربکس، بهره بردهاند.
تغییرات X55 پرو نسبت به X55 معمولی
اگر بخواهیم همه آن چیزی که تاکنون درباره ویژگیهای جدید ام وی ام X55 پرو نسبت به X55 معمولی گفتهایم را خلاصه کنیم، باید به این صورت، جمعبندی نهایی را انجام دهیم:
- جلوپنجره کهکشانی
- طراحی جدید دیلایتهای درون سپر
- تغییر چراغهای جلو از هالوژن به LED
- تریم قرمز رنگ بدنه
- کالیپر ترمز با رنگ قرمز
- رینگ 17 اینچی جدید
- تریم قرمز و مشکی درون کابین
- طراحی جدید مجموعه داشبود
- طراحی جدید کنسول مرکزی و رودریها
- مانیتور 10.25 اینچی جدید
- اهرم دنده الکترونیکی (همانند تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو)
- بهبود نسبی قدرت و گشتاور
- گیربکس جدید CVT
ام وی ام X55 پرو علاوه بر ویژگیهای فوق، دارای چندین نکته دیگر نیز هست مثلا:
1- در کنار اهرم دنده این خودرو، محلی برای گذاشتن موبایل تعبیه شده که شباهت زیادی به تیگو 7 پرو دارد. به همین دلیل و در نگاه اول، شاید تصور کنید که شارژر وایرلس است اما اینطور نیست! و برخلاف تیگو 7 پرو، چنین آپشنی در این خودرو وجود ندارد.
2- با اینکه ویژگیهای متعددی در X55 پرو ارتقا یافته اما متاسفانه سیستم تهویه این خودرو، تغییری نکرده و همچنان از نوع «دیجیتال» است. بنابراین آپشن «تنظیم دوگانه هوا» نیز در این خودرو وجود ندارد.
3- در پشت آینه وسط X55 پرو، درگاه USB جاسازی شده است. بنابراین اگر قصد نصب کردن دوربینهای ثبت وقایع را دارید، دیگر خیالتان راحت باشد.
رقیبان X55 پرو در ایران
سال 1398 که X55 فیس قدیم به ایران آمده بود، خیلیها آنرا با پژو 2008 ایران خودرو مقایسه میکردند؛ چراکه قیمتش، زیادی گران بود! پس احتمالا در فیسلیفت جدید X55 پرو نیز باید منتظر شنیدن قیمتهای نجومیتر برای این خودرو باشیم. از آنجایی که امویام X55 پرو، در رده کراساورهای کوچک است، پس باید رقیب مستقیمش را سوئیست DX3 از دیار خودرو بدانیم که قیمت ارزانتری از X55 پرو دارد.
اما در یک سگمنت بالاتر، یعنی در رده کراساورهای جمع و جور، انتخابهای بیشتری دارید مانند لیفان X70 از خودروسازان بم و فردا SX5 که البته تهدید مهمی برای X55 جدید نیستند. اما از طرف دیگر، خودروهایی هستند که میتوانند بازار X55 جدید را آشفته کنند. محصولاتی مانند: اسکیلاس T60 از شهر خودرو، دوقلوهای SWM از سیف خودرو، دیگنیتی از بهمن موتور، جک S5 نیوفیس از کرمان موتور و هایما S5 پلاس و حتی هایما S7 پلاس از ایران خودرو.
همچنین خودروهای جادارتری مانند کیامسی K7 از کرمان موتور، فردا T5 از خودروسازی فرداموتور، فیدلیتی پرایم از بهمن موتور و حتی چری تیگو7 جدید میتوانند به لحاظ قیمتی، رقیبان مهمی برای امویام X55 جدید باشند.
قیمت X55 پرو مدیران خودرو
در بازار چین، قیمت پایهای چری تیگو 5x مدل 2020، با گیربکس دستی حدود 70 تا 82 هزار یوآن (معادل تقریبی 10 تا 11.7 هزار دلار) و با گیربکس CVT نیز حدود 86 تا 98 هزار یوآن (معادل تقریبی 12.3 تا 14 هزار دلار) است.
زمان | X55 PRO اکسلنت | X55 PRO اکسلنت اسپرت |
---|---|---|
اردیبهشت 1401 | 905 میلیون تومان | 925 میلیون تومان |
منبع : forosh.online