اطلاعات عمومی

معرفی خودرواکستریم VX

اکستریم VX یا اکسید VX یک کراس اور بزرگ از برند جدید و لوکس مدیران خودرو است که بزودی به بازار ایران عرضه خواهد شد. اکستریم در واقع برندی است که محصولات اکسید چین (از زیر مجموعه های چری) را وارد ایران می کند. اکستریم VX (اکسید VX) نیز جزو اولین محصولات وارداتی این برند به ایران خواهد بود که یک کراس اور دو دیفرانسیل و لوکس بر مبنای فونیکس تیگو 8 پرومکس است.

 

 

 

مشخصات فنی اکستریم VX

اکستریم VX از یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi استفاده می کند که با کد SQRF4J20C شناخته می شود و مشترک با تیگو 8 پرومکس است. این موتور توانایی تولید 257 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور را دارد و قوای تولیدی خود را از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک AT و سیستم انتقال قدرت AWD به هر چهار چرخ خودرو منتقل می کند.

اکستریم VX در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی استفاده می کند. این خودرو 1920 کیلوگرم وزن دارد و میانگین مصرف سوخت آن نیز 8.9 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است.

 

 

ایمنی اکستریم VX

اکسید VX مجهز به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو و پرده ای است. همچنین این خودرو با شرکت در تست های تصادف موسسه C-NCAP، موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده و خودرویی قابل قبول در زمینه ایمنی محسوب می شود.

 

 

در زمینه امکانات ایمنی نیز این خودرو علاوه بر امکانات عادی این روز ها نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، به دستیار کمک رانندگی ADAS نیز مجهز است و تمام امکانات ایمنی موجود در تیگو 8، روی محصول اکسید نیز در دسترس است. این امکانات شامل موارد زیر هستند:

  • BSD: رادار نقطه کور یا Blind Spot Detection

سیستم نظارت بر نقاط کور راننده شامل سیستم هشدار باز کردن درب خودرو و هشدار نزدیک شدن خودرو از عقب و یا برخورد آن به این صورت که هنگام رانندگی یا پارک کردن برای باز کردن درب خودرو، در صورت ورود هرگونه شی یا انسان به منطقه کور به راننده آلارم می‌دهد.

  • LCA: سیستم هشدار و پیش‌بینی برخورد در اثر تغییر لاین یا Lane Centering Assist

این سیستم همواره بر ترافیک جانبی و عقب خودرو نظارت می‌کند تا با پیش‌بینی زودهنگام خطر برخورد به هنگام تغییر لاین، به راننده هشدار دهد.

  • RCTA: رادار تصادف از عقب یا Rear Cross Traffic Alert

هنگام دنده‌عقب به‌صورت عمودی یا مورب، در صورت نزدیک شدن وسیله نقلیه، با به صدا درآوردن آلارم به راننده هشدار می‌دهد.

  • LDW: سیستم هشدار خروج از لاین (رادار بین خطوط) یا Lane departure warning

در صورت انحراف خودرو از خط جاده، به راننده هشدار داده می‌شود.

  • LKA: سیستم کمکی ماندن در لاین یا Lane Keeping Assistant

با کنترل مداوم فرمان الکترونیکی خودرو از راننده پشتیبانی می‌کند و به نگه داشتن وسیله نقلیه بین خطوط کمک می‌کند. مزیت اصلی برای راننده کاهش کنترل فرمان و در نتیجه راحتی بیشتر رانندگی است. اگرچه  LKA قادر است خودرو را در مرکز خط در شرایط خاصی نگه دارد، اما این عملکرد برای رانندگی خودکار در نظر گرفته نشده.

  • ACC: کروز کنترل هوشمند تطبیقی یا Adaptive Cruise Control

این سیستم، در واقع همان مدل پیشرفته کروز کنترل است که علاوه بر حفظ سرعت تعیین‌شده، توانایی حفظ فاصله زمانی تعیین‌شده با خودروی جلویی را نیز دارد.

  • TJA: سیستم کمکی حرکت در ترافیک یا Traffic Jam Assistant

این سیستم در محدوده سرعت 0 تا 60 کیلومتر بر ساعت و در خیابان‌هایی که به‌طور استاندارد خط‌کشی شده باشند، توانایی کنترل خودرو در بین خطوط را دارد و اگر جاده خط‌کشی نداشته باشد نیز از موقعیت خودروی جلویی پیروی می‌کند.

  • ICA: سیستم کمکی کروز هوشمند Intelligent Cruise Assistance

در محدوده سرعت 60 تا 150 کیلومتر در ساعت، هنگامی‌که علامت‌گذاری خطوط وجود داشته باشد، خودرو را در لاین خود نگه می‌دارد. اگر علائم خطوط در دسترس نباشد، از موقعیت خودروی جلویی  پیروی می‌کند.

  • IHC: سیستم کنترل هوشمند نوربالا Intelligent High Beam Control

این سیستم بسته به شرایط ترافیکی و محیطی، نور بالای خودرو را فعال و غیرفعال می‌کند تا در هنگام رانندگی در شب از نور بهینه استفاده کنید.

  • FCW: رادار تصادف از جلو یا Forward Collision Warning

هنگام ایجاد ترافیک در جلو، یا نزدیک شدن بی‌محابا به خودرو یا مانعی در جلو، ابتدا یک پیش هشدار نمایش داده می‌شود و در صورت ادامه خطر، یک آلارم دنباله‌دار به صدا درمی‌آید.

  • AEB: ترمز اضطراری خودکار یا Autonomous emergency braking

همچنین در صورت عدم واکنش راننده به هشدارها و بحرانی شدن وضعیت، خودرو به‌صورت خودکار ترمز گرفته و سرعت را کاهش می‌دهد.

امکانات رفاهی اکستریم VX

اکستریم VX از منظر امکانات رفاهی خودرویی بسیار کامل و تقریبا تمام تجهیزات رفاهی مورد نیاز را می توان در این خودرو پیدا کرد. از جمله آپشن های شاخص اکسید VX می توان به این موارد اشاره کرد: شیشه بالابر های اتوماتیک مجهز به پاور ویندوز، آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، سقف پانوراما، آینه وسط الکتروکرومیک، هدآپ دیسپلی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، صندلی های جلو برقی با گرمکن و سردکن، گرمکن صندلی های عقب، ردیف سوم صندلی ها، چراغ های جلو LED با سیستم گردش نور در پیچ و تنظیم ارتفاع خودکار، کروز کنترل هوشمند، سنسور نور، سنسور باران، درب صندوق برقی، شارژر وایرلس گوشی موبایل، کول باکس، ترمز پارک برقی و اتوهلد.

 

 

طراحی ظاهری اکستریم VX

برخلاف محصولات چری، محصولات اکسید طراحی بسیار ساده تری دارند و تمرکز آن ها روی زیبایی از راه سادگی و القای حس لوکس بودن است. با اینکه اکسید VX از همان  پلتفرم تیگو 8 پرو استفاده می کند، با این حال طراحی آن حجم پردازی کمتری دارد و ساده تر است. طراحی رینگ ها به گونه ای است که خودرو را بزرگ تر نشان دهد و به جای جلوپنجره کهکشانی اغراق آمیز، محصول اکسید از جلوپنجره ای خطی و شکیل بهره می برد. چراغ های جلو نیز باریک، کشیده و رازآلود هستند.

 

 

 

نمای عقب خودرو نیز کاملا جعبه ای شکل و به دور از حجم های غیر ضروری طراحی شده؛ چراغ عقب های باریک و به هم پیوسته و سراگزوز های دوگانه واقعی، نکات برجسته طراحی عقب این خودرو هستند.

 

 

کابین و فضای داخلی اکستریم VX

برخلاف ظاهر خودرو، کابین اکستریم VX طراحی شلوغی دارد و البته با کمی دقت بسیاری از المان های موجود در محصولات چری اینجا هم دیده می شوند. اکسید برای القای حس لوکس بودن به سرنشینان از تودوزی دورنگ و چرم دوزی های کرم رنگ و طرح دار استفاده کرده. نورپردازی کابین نیز در درب ها و داشبورد به بیشتر شدن این حس کمک می کنند. در اینجا نیز از پنل تهویه مطبوع لمسی و مانیتور و کلاستر به هم پیوسته استفاده شده و خبری از کلید های مکانیکی نیست.

 

اکستریم VX در بازار، قیمت و رقبا

اکسید VX در بازار چین و در فول ترین نسخه خود، قیمتی در حدود 35 هزار دلار دارد که اختلاف آن با محصولات چری قابل توجه است. بنابراین اگر این خودرو به بازار ایران برسد، گران ترین محصول مدیران خودرو خواهد بود و باید مشغول رقابت با وارداتی های ژاپنی و اروپایی صفر کیلومتر شود. این موضوع برای مدیران خودرو یک شمشیر دولبه است زیرا تجربه خودرویی نظیر هاوال H9 نشان داده که بازار ایران در صورت آزاد بودن واردات استقبال چندانی از یک چینی لوکس و گران قیمت نمی کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *