صبح یک روز کاری با عجله از خانه بیرون میآیید، داخل خودرو مینشینید اما هرچه استارت میزنید خودرو روشن نمیشود! بسیار علاقه داشتیم که بابت دیر شدن و هزینه کردن برای مکانیک سیار و لوازم جانبی با شما همدردی کنیم اما قصدمان از این مطلب بیان دلایل استارت نخوردن خودرو است. پس با ما تا انتها همراه باشید.
هنگام استارت نخوردن نخستین راهکاری که به ذهن ما می رسد باتری به باتری کردن خودرو برای روشن شدن است. این تصور تا حدودی درست است اما بد نیست نگاهی کلی به علل روشن نشدن خودرو بیاندازیم.
دلایل استارت نخوردن خودرو
بهطورکلی استارت نخوردن خودرو چند دلیل رایج دارد که به ترتیب اولیت به شرح زیر است:
1- خراب شدن یا تمام شدن باتری که بیش از 90 درصد موارد را شامل میشود. تجربه نشان میدهد خودروهایی که استارت نمیخورند با تعویض باتری مشکلشان بهطور کامل حل میشود. بهمنظور اطمینان از سلامت باتری به یک ولت متر نیاز دارید. حتی اگر ولت متری هم در اختیار ندارید میتوانید از چراغهای جلو کمک بگیرید. در صورتی که باتری سالم باشد نور بالا بهطور عادی و بدون لرزش و کموزیاد شدن نور کار میکند.
2- خرابی سیمکشی و اتصالات مربوط به آن. در صورتی که هنگام چرخاندن استارت چراغهای پنل پشت فرمان روشن و سپس خاموش شده و صدای تقتق شنیده میشود مشکل از خرابی موتور استارتر یا سیمکشی آن است. اما اگر چراغهای پنل بهطور عادی روشن میشوند خرابی و قطع شدن سیمکشی استارت منتفی است.
3- قفل شدن موتور یا به عبارتی چسبیدن یاتاقانهای میللنگ یا شاتون ها. برای پی بردن به این موضوع در خودروهای گیربکس دستی، دنده را در حالت 5 قرار داده و ماشین را هل دهید. اگر ماشین حرکت کند یعنی موتور قفل نیست اما اگر حرکت نکرد به معنای قفل شدن موتور خودرو است.
دلایل قفل شدن موتور خودرو
قفل شدن موتور اگرچه کم اتفاق میافتد اما به دلایل زیر رخ میدهد.
1- جمع شدن آب سر پیستونها به علت سوختن واشر سر سیلندر؛ در این حالت هنگامیکه شمعها را باز کنید و استارت بزنید آب سر پیستون خارج شده و موتور آزاد میشود.
2- شکسته شدن استارتر یا دندههای آن و گیر کردن قطعات شکسته در بین دندههای فلایویل. در این حالت هنگامیکه استارتر را از روی موتور باز کنید و خودرو در وضعیت دنده 5 قرار دهید ماشین با هل داد حرکت میکند.
3- چسبیدن یاتاقانهای میللنگ یا شاتون ها